Scandic förebygger hot och våld

“Den är jättebra för vår verksamhet och träffade mitt i prick.”

Scandic har tillsammans med Tesus tagit fram en digital utbildning om säkerhet och trygghet. Innehållet baseras på enkäter som fångar upp typiska svåra situationer och framgångsrika sätt att förebygga och hantera dem. Filmscener varvas med intervjuer med medarbetare inom koncernen, analyser med Tesus sakkunniga, kunskapstest och interaktiva scenarion. Scandics trygghetsutbildning lanserades hösten 2022.

Varför valde ni att utbilda era medarbetare med en digital utbildning?

När jag var ute på våra hotell och träffade medarbetare och chefer uttryckte de att de ville ha mer kunskap om att bemöta hot och våld. Precis som i samhället i stort rör det sig olika människor på våra hotell och bemötande och konfliktlösning är viktigt att kunna hantera i varje möte. Våra hotell finns över hela landet och så även våra medarbetare, därför blir det en utmaning att samla oss alla för klassrumsutbildning. En digital utbildning passar oss perfekt. Utbildningen är obligatorisk för alla våra medarbetare, och den är mycket uppskattad. 

Vilka utmaningar ville ni lösa med hjälp av utbildningen?

Säkerhet för våra medarbetare och gäster är vår högsta prioritet. Vi ska alltid ha en god säkerhetskultur och våra hotell ska alltid vara en trygg plats. När våra medarbetare känner sig trygga bidrar det till att eventuella händelser kan hanteras lugnt direkt – och inte eskalera. Vi tror starkt på att om våra medarbetare har rätt kunskap, verktyg och träning ökar chansen att de kan hantera händelser som inträffar. Det handlar ju oftast om förståelse och god kommunikation. 

 Hur använder ni utbildningen?

Utbildningen är implementerad på vårt intranät och i vår etablerade träningsmiljö ”Scandic Academy” och är obligatorisk för alla medarbetare att gå en gång om året. Vi pushar också för den vid andra arbetsmiljö- och säkerhetsutbildningar. Tillsammans har vi lyckats fånga rätt situationer och nivå i utbildningen, vilket gör att den känns relevant.

Många är nyfikna på besöksnäringen, och vi välkomnar ofta nya kollegor. Utbildningen är perfekt att kunna erbjuda nya medarbetare för att ge en bild av vad som, även om det sker sällan, faktiskt kan hända. 

Utbildningen finns textad på både svenska och engelska, och vid språksvårigheter så gör vi den i grupp och stannar upp och diskuterar igenom varje avsnitt. I vanlig klassrumsundervisning kan det vara svårt att komma till tals, inte minst om deltagarna är nya med svenska språket. Den här utbildningen går enkelt att dela upp i korta avsnitt och genomföra i små grupper där deltagarna känner sig mer trygga i att diskutera och dela med sig. 

Hur utbildade ni era anställda om bemötande, hot och våld tidigare?

Historiskt har vi arbetat mer lokalt med att identifiera och arrangera bra och relevanta utbildningar. Nu, med en gemensam utbildning som spänner över alla våra hotell i Sverige, kan vi säkerställa att all viktig och relevant kunskap når ut till alla våra medarbetare.

Och som medarbetare på Scandic ska man känna sig trygg i att vi tagit fram en utbildning som hjälper oss att bli ännu bättre på att hantera situationer som kan uppkomma i vår vardag.

Hur kommer ni att jobba med utbildning framöver? 

Utbildningen har väckt mycket tankar, diskussioner och förslag på teman vi kan ta oss an som fördjupning och påbyggnad – så vi tänker hålla utbildningen levande genom att fånga upp önskemål från våra medarbetare för att konstant säkerställa att utbildningen är relevant.

Sverige befinner sig just nu i ett spänt säkerhetsläge som kan skapa oro. Utbildningen har däremot hjälpt oss lägga en bra grund för vårt säkerhetsarbete och hur vi ska prata om frågorna utan att skapa oro. 

Generellt jobbar vi mycket med digitala utbildningar i Scandic, men denna stora utbildning är den första digitala inom just säkerhetsområdet som vi tagit fram för medarbetarna i hela den svenska organisationen. Både ledning och medarbetare pratar om den! Ungefär samtidigt lanserade vi ett nytt digitalt rapporteringssystem, vilket var väldigt bra tajmat. I utbildningen talade vi nämligen om värdet av att våga lyfta problem och incidenter till sin chef. Det gör att vi ser att det rapporteras mer incidenter, vilket är viktigt för oss.

Vi har en fin kultur inom Scandic, med god öppenhet och en bra säkerhetskultur, som innebäratt vi vågar prata om sakerna.

Vilka effekter och vilken respons ger utbildningen? 

Vi får väldigt fin feedback. Ord som “Den bästa utbildningen vi har fått” har jag fått höra. Den har en stor igenkänningsfaktor eftersom den är baserad på vår verklighet, och det gör att våra medarbetare verkligen tar till sig budskapet. Det uppskattas att den är anpassad till Scandic och vår verklighet, och det visar att vi lagt tid och energi på att göra utbildningen bra och att vi månar om allas trygghet. Vi har lyckats fånga våra medarbetares behov med hjälp av förstudien, filmscener och intervjuer. Det ger en trygghetskänsla att känna igen situationer. Jag har inte hört en enda dålig sak om utbildningen. Vi är jättenöjda!  

Mest nöjd är jag med att den togs emot så bra. Medarbetarna tycker verkligen att det är en bra utbildning. De får med sig saker som de kan använda i vardagen på sin arbetsplats.

Den är jättebra för vår verksamhet och träffade mitt i prick. Det är till exempel väldigt bra när Alexander Tilly och Erik Jönsson sitter och pratar om de filmscener de precis har sett. Vi vill inte skrämma upp någon när vi pratar om svåra situationer, utan vill att det ska landa i ökad trygghet, och det har vi verkligen lyckats med. Här berörs säkerhetsfrågor med värme.

Varför valde ni just Tesus som leverantör?

Jag kände till Alexander Tilly sedan tidigare. Vi jämförde förstås med andra digitala utbildningar, mer generella, tecknat och några frågor. Man kan ju ta fram en enkel utbildning för att man måste, men då är det inte säkert att man tar den till sig. Här fick vi både anpassade filmscener och intervjuer och experter inom området som kunde bidra med vad man faktiskt kan göra själv för att påverka sin säkerhet – inte bara tips om “ring polisen”.

Det blev en väldigt bra utbildning på 60 minuter. Det är ganska långt i digitalt format, och vi förde diskussioner i förväg om att det var för långt. Men en timme blev superbra, eftersom det är ett bra och relevant innehåll är utbildningen intressant hela tiden. 

Samarbetet fungerade jättebra och resultatet blev lite av en succé. Ni gjorde mycket av arbetet med enkäter, manus och inspelning – så det har varit superbra. Det var väldigt enkelt att samarbeta med er.

Alex Tilly